Projektowanie Systemu Świadczeń Pozapłacowych
Dzisiejszy rynek pracy zmusza organizacje do coraz ostrzejszej walki o pracownika. Jednym z narzędzi skutecznego przyciągania i utrzymywania pracowników jest system świadczeń pozapłacowych. Jego rola retencyjna jest wręcz nie do przecenienia.
Jednakże zarówno oddziaływania retencyjne, jak i motywacyjne, czy też budujące image dobrego pracodawcy są w pełni wykorzystane tylko w sytuacji, gdy system świadczeń został zaprojektowany poprawnie.
Do lamusa odchodzą już jednakowe benefity dla wszystkich pracowników (mechanizmy egalitarne i powszechne). Przywiązuje się coraz większą wagę do mechanizmów kafeteryjnych, opartych na grywalizacji. W przypadku zróżnicowanej załogi (różnorodność pokoleniowa, kulturowa, itp.) także benefity muszą być dziś niejednakowe i odpowiednio dobrane dla poszczególnych grup pracowników.
Aby stworzyć najlepiej dopasowany i efektywny system benefitów konsultanci proponują:
- ankietę satysfakcji i oczekiwań wśród pracowników,
- badanie struktury demograficznej organizacji,
- wstępny zestaw świadczeń, celem poddania ich społecznej dyskusji,
- wycenę świadczeń,
- regulamin przyznawania świadczeń,
- właściwy system komunikacji w firmie.
Rezultatem prac jest propozycja benefitów dopasowanych do konkretnych grup pracowniczych w powiązaniu ze strategią wizerunkową organizacji wraz z informacją na temat kosztów wdrożenia.