Pesymistyczne dane na temat stanu gospodarki USA i Chin oraz pogarszające się nastroje konsumenckie w krajach Strefy Euro wskazują, że z obco i groźnie brzmiącym słowem „recesja” przyjdzie się nam oswoić na najbliższe miesiące, a może nawet lata.
Jako przedsiębiorcy zrobiliśmy wszystko, by w maksymalnym stopniu wykorzystać pomoc oferowaną w ramach rządowej „tarczy antykryzysowej” i pewnie uda się dzięki temu uniknąć upadku wielu firm. To mamy już za sobą.
Przed nami jednak kolejne wyzwanie, przypominające bieg długodystansowca:
Jak poprowadzić firmę w najbliższych tygodniach czy miesiącach? Jaką przyjąć strategię, wiedząc, że czas „po koronawirusie” na pewno będzie inny?
To, co wiemy już teraz, sprowadza się do kilku prostych faktów:
- nastąpi spadek przychodów firm w większości branż,
- skończy się lub znacząco osłabnie tzw. rynek pracownika (pewnie na kilka miesięcy),
- wzrośnie zainteresowanie wszelką aktywnością biznesową w sieci,
- wkrótce skończy się dobroczynne działanie tarczy antykryzysowej.
Pozostałe prognozy to raczej domysły, z większym bądź mniejszym stopniem prawdopodobieństwa zaistnienia.
Zjawiska kryzysów miały już miejsce w przeszłości, chociażby w latach 2002-2003 oraz 2008-2009. Bazując na tych doświadczeniach, skuteczne w obliczu powyższych okoliczności okazują się:
- optymalizacja wszelkich kosztów, a w szczególności kosztów pracy, poprzez powtórne przyjrzenie się etatyzacji i optymalizacja struktur organizacyjnych,
- optymalizacja systemów wynagrodzeń (płace stanowią przeważającą część kosztów firmy),
- przygotowanie scenariuszy działań firmy w warunkach znacznych niepewności rynkowych (uwzględniających ryzyka finansowe, prawne i społeczne),
- działania, pozwalające na uniknięcie demotywacji i spadku zaangażowania pracowników,
- przeciwdziałanie utracie kluczowych pracowników
- i w końcu – właściwa komunikacja zmian skierowana zarówno do kadry managerskiej, pracowników, jak i do przedstawicieli Partnera Społecznego.
Keystone Business Advisory, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, przygotował „HR-ową tarczę antykryzysową” jako pakiet produktów, które w szybki i znaczący sposób poprawić mogą kondycję firmy w tym trudnym okresie. Zachęcamy do skorzystania z naszej propozycji.