Projektowanie systemów premiowych
Rola dobrze zaprojektowanego systemu premiowego jest nie do przecenienia. Pełni on rolę zarówno motywacyjną, (co oczywiste, nic tak skutecznie nie motywuje pracowników, jak w regularnych okresach i odpowiedniej wysokości przyznawana premia), buforową oraz komunikacyjną. System motywacyjny pozwala w logiczny sposób powiązać efekty działań pracownika z wysokością wypłacanych mu pieniędzy.
Konsultanci Keystone Business Advisory projektując systemy premiowe, wykorzystują albo metodę ekspercką, a znacznie częściej partycypacyjną. W tej drugiej metodzie konsultant moderuje prace zespołu, złożonego z istotnych pracowników firmy Klienta, z osiągniętymi wynikami. Na tej podstawie ustala się liczbę grup premiowych, KPI (kluczowe wskaźniki efektywności dla poszczególnych procesów), częstotliwość i wysokość premiowania. Wraz z szefem finansowym firmy (najczęściej) ustala się warunki brzegowe wypłacania premii (czy poszukuje się odpowiedzi na pytanie, jakie warunki muszą być spełnione w firmie, by w ogóle można było mówić o premii).
Po zatwierdzeniu wstępnej koncepcji przez Zarząd konsultanci przygotowują, tzw. analizy wykonalności systemu, czyli analizy wskazujące na koszt działającego systemu premiowego przy założeniu równych sytuacji w organizacji. Kolejne analizy dotyczą obliczeń wrażliwości systemu, czyli opisania językiem liczb zachowania systemu w przypadkach znacznych wahnięć wysokości danego miernika.
Po prezentacji wspominanych analiz przed Komitetem Sterującym (najczęściej Zarządem firmy lub szefem HR) przygotowane są stosowane regulaminy i plan komunikacji, pozwalający na lepszą absorpcję zmiany przez organizację. Często konsultanci umawiają się na coroczne kontrole działania systemu w celu wprowadzania ewentualnych korekt w obszarach, np. wysokości wypłacanych premii, funkcjonalności mierników, itp.